Warehousing

Inom Warehousing utvecklar, designar och driver vi dedikerade kontraktslogistiktjänster utvecklade utifrån våra kunders behov.

Vi skapar i partnerskap med våra kunder en skräddarsydd och skalbar logistiklösning som kan anpassas efter förändrade behov över tid. Vi har bred och heltäckande kompetens för att genomföra och driva utvecklingsprojekt och etablering av logistikfastigheter samt skapa och driva effektiva driftlösningar.

Vår process

Med lång erfarenhet från dedikerad kontraktslogistik har vi byggt ett marknadsunikt erbjudande till kunder som ställer höga krav på sin logistik där vi kunnat bidra samt supportera hela resan från förstudie till effektiv drift.

Koncept & förstudie
  • Formulera kundens situation och utmaning
  • Inhämta data för att förstå hantering, processer och omfattning av affären
  • Ta fram koncept ink. Layout, automation och storlek
  • Scenarioframtagning och inbyggd skalbarhet
  • Initialt business case
  • Presentation om fortsatt dialog

Baserat på utfallet av koncept- och förstudie fattar kunden beslut om att gå vidare med detaljerad studie och avtal med Logent.

Analys & design
  • Omfattande studie och vidare bearbetning av förstudien
  • Inhämtning och verifiering av kompletterande data
  • Detaljering av processer och produktivitets beräkningar
  • Central of gravity analys och val av fastighet/tomt
  • Involvera leverantörer för att förbereda skarpt case
  • Detaljering och presentation av business case

Efter genomförd detaljerad analys- och designfas finns en färdig lösning redo för implementering.

Implementering & drift
  • Upphandla, förhandla och lägg beställning på inventarier, ställage, truckar och ev. automation
  • Etablering och övertagande av fastighet
  • Löpande hantering av projektet i projektforum
  • Löpande implementering av logistiklösningen
  • Uppsättning av nätverk, WMS-system
  • Genomför testperiod
  • Tillsätt personal
  • Initiera ramp-up och Go live

Efter implementeringsfasen är lösningen driftsatt och överlämnad till Logents driftsorganisation.

Kontaktpersoner

Eric Sandgren
Vice President, Business Development

Johan Edström
Business Development Director

Carl-Henrik Jönsson
Business Development Director

Vill du höra mer om våra tjänster?

Fyll i formuläret så återkommer vi så snart som möjligt.

Behöver du hjälp med några av frågorna nedan är du välkommen att besöka logent.se/faq

  • Arbetsgivarintyg
  • Söka lediga tjänster
  • Kopia på tulldeklaration
Slide

KUNDCASE

Logent x NA-KD

NA-KD är ett svenskt modeföretag med fokus på klädförsäljning via e-handel. NA-KD har sedan starten 2015 haft stark tillväxt och bland de 20 snabbast växande företagen i Europa.

NA-KD har sedan 2020 sitt svenska lager i Landskrona som Logent designat, implementerat och idag driftar. NA-KDs kraftiga expansion har skapat behov av att etablera verksamhet längre ut i eruropa och Logent har fått uppgiften att sätta upp även det nya lagret i Nederländerna.

NA-KDs och Logents långsiktiga strategiska partnerskap har lett till etableringen av en ny, toppmodern och självförsörjande fastighet i östra Nederländerna med närhet till tex. den tyska och syd-europeiska marknaden.

Slide

KUNDCASE

Logent x Estrella

Estrella är tillverkare av tilltugg, bland annat potatischips, ostbågar, jordnötter, jordnötsringar och olika dippsåser.

Då Estrellas verksamhet varit i kraftig tillväxtfas har man blivit tvungen att flytta delar av sin chipsproduktion till modersällskapet i Norge. Potatischips är tullbelagda med 14% och med Logents hjälp under passiv förädling kunde denna 14-procentiga kostnadsökning elimineras och chips återimporteras med tullfrihet.

Då Logent står för strategisk rådgivning, tillståndsansökningar, design av lösningen samt tulldeklarationerna har Estrella kunnat fokusera på sin huvudverksamhet – att producera chips!

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
Slide

KUNDCASE

Logent x Saab

Saab i Linköping är tillverkare av det svenskutvecklade stridsflygplanet JAS gripen. I Linköping finns idag tillverknings och utvecklingsverksamhet och en omfattande logistik kopplat till flera av Saabs affärsområden.

Logent fick fullt ansvar för produktionslogistiken, inklusive hantering av godsmottagning, lagerhållning, kitting och line-side feeding, VAS och interna transporter. Logent genomförde en genomlysning av hela produktionsvärdekedjan för att definiera SOP och identifiera förbättringsområden samt Samordning av underleverantörer för den interna logistikkedjan.

Den nya lösningen har inneburit att Saab har en säkrad hantering av volymökning i produktionen, ökad transparens och kontroll genom hela den interna logistikens värdekedja och en dedikerad strategisk partner för att säkerställa långsiktig utveckling av leveranskedjan.

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
Slide

KUNDCASE

Logent x Volvo

Volvo Cars är en global tillverkare av personbilar. Bolaget konstruerar och bygger bilar utifrån delar som tillverkas och levereras i Volvos egna emballage. Emballaget cirkulerar mellan leverantören och Volvos producerande enheter.

Logent fick i uppdrag att designa, implementera och drifta Volvos emballageterminal i anslutning till verksamheten i Torslanda i Göteborg. Anläggningen har hög grad av automatisering med två robotlinor som går dygnet runt.

Den nya anläggningen som Logent satt upp har haft stora positiva effekter för Volvo med >25% kostnadsreducering. Lösningen är skalbar och kan anpassas efter Volvos framtida behov och förändrade volymer. Anläggningen togs i drift 2016.

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
Slide

KUNDCASE

Logent x Instabox

Instabox är en frakttjänst som finns i utvalda nätbutiker. Instabox fraktar ditt paket till något av deras hundratals smarta skåp, oftast samma dag som du lägger beställningen.

Instabox och Logents samarbete sträcker sig tillbaka till 2019 då Instabox lanserade sitt koncept på den norska marknaden. Logent hjälpte Instabox i de tulltekniska aspekterna av etableringen och tog ett helhetsansvar för tullhanteringen.

Logent implementerade sitt beprövade koncept för effektiv returhantering på Instabox kunder vilket skapade stora besparingar i tullavgifter som i de flesta fall var orealiserade hos tidigare leverantör.

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
Slide

KUNDCASE

Logent x Nordic Sugar

NordZucker-koncernen (Nordic Sugar) bearbetar sockerbetor till socker och sockerlösningar mot konsument och livsmedelsproducenter.

Nordic Sugar hade utmaningar med stora säsongsvariationer som kräver hög tillgänglighet och kompetensrotation mellan de olika avdelningarna. Logent bidrar med kompetens inom hela produktionskedjan samt en förståelse för livsmedelshantering.

Med ett dedikerat team på plats, säkerställande av kompetensrotation samt medverkan i planeringen på plats har leveranstiden förkortats. Logent har även blivit en sammanhållande funktion för de olika enheterna.

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
Slide

TJÄNSTEERBJUDANDE PÅ LOGENT

Transport Management

- Transportplanering anpassad efter dina behov med fokus på kvalitet, kostnader och hållbarhet
- Enkel hantering av transporter med fokus på att avlasta din organisation – en kontakt, ett system och en faktura
- Förbättrad kontroll över kostnader, kvalitet och utsläpp, med ett datadrivet och systematiskt arbetssätt som möjliggör faktabaserade beslut samt ett aktivt förbättrings- och hållbarhetsarbete
- Starka partnerskap som tillför expertis, modern teknik och ett omfattande nätverk

3PL, TPL, Tredjepartslogistik
previous arrow
next arrow

Om Logent

Vi är marknadsledande inom kontraktslogistik i Norden med en unik metod och brett tjänsteutbud. Vi skapar värde till våra kunder genom garanterade kostnads- och kvalitetsförbättringar. Vi är en oberoende part utan egen infrastruktur och skräddarsyr lösningen utifrån kundens behov. Våra lösningar centreras kring långsiktighet och hållbarhet.

Kontakta oss

Logent AB
Hammarby Kaj 14
120 30 Stockholm